Blog

10 Грешки при интервю за работа в агенция за дигитален маркетинг [Част 1]

Интервюто за работа е едно от първите впечатления, които създаваме у работодателя, независимо дали дигитална агенция или компания за стоки и услуги. От представянето ни зависи дали ще продължим в по-нататъшен етап от подбора за позицията и ще получим желаната работа или не. Кандидатът за една позиция трябва да изпълни доста задачи преди, по време на и след интервюто.  За да му помогнем максимално,  написахме нашите съвети какво да прави и какво да не прави преди, по време на и след интервю за работа.

Ние в Xplora изключително много държим на избора на правилния човек за дадена позиция. За нас хората в компанията са семейство. Ако не ни вярваш, можеш да прочетеш 46 причини да се кефим, че работим в Xplora, които са написани от целия екип. Ще видиш, че в едно семейство като нашата дигитална агенция има - деца (нови хора в екипа), дом (офиса), места за забавление и игра, любими места за хапване, но и отговорности в домакинството (работата) и към останалите в семейството и близките (екип, клиенти, партньори).

И така, какво може да се “обърка” преди още да си започнал работа? Извадихме цели 10 грешки, които можеш да допуснеш преди / по време на / след интервю за работа - в дигитална агенция, но и по принцип,. И тъй като искаме да наблегнем не само на грешките, но и на съвети как да не ги допускаш, разделихме статията на две части. 

В първа част ще наблегнем на грешките, свързани с подготовката за интервю за работа в маркетинг агенция, като ще обърнем внимание и на грешки, допускани след интервю за работа. 

  1. Изпращаш неподходящо CV

Резюмето е твоят първи “билет” към желаната позиция. Затова трябва да го направиш своя “златен билет” към интервюто за работа. Трудно е да те наемат само заради автобиография, но пък тя много влияе дали ще те поканят. Много сходно с дигиталния маркетинг - имаш канал и формат, но целта, която имаш е много по-значима от това да видят биографията ти. Ето няколко елемента от CV-то ти, на които да обърнеш внимание, когато кандидатстваш за работа в дигитална агенция:

  • CTA

Замисли се за линковете в bio на профилите в Instagram - доста неудобно и непрактично. Но именно така хората показват заинтересоваността си. А добрите създателите на съдържание - правят неустоимо атрактивно отиването в bio. 
Какво в твоят call to action (CTA), или предложено действие,  в кандидатурата ти? Защо някой би направил още една стъпка? Съветваме те да планираш конкретен CTA в автобиографията ти. Така нито ти, нито четящия автобиографията бихте се чувствали ограничени от формата на CV-то. И ще покажеш, че не просто знаеш каква е целта на документа, но и как да помагаш на екип, клиенти и партньори лесно да намерят нужната им информация.
[Pro съвет] Щом четеш този блог, то знаеш как се ползват дигитални инструменти като bitly и други подобни, които отчитат, че някой е кликнал на даден линк. С подобни инструменти ще знаеш дали си предизвикал реален интересен с кандидатурата си и с предложения от теб CTA

  • Формат

Когато кандидатстваш за позиции, при които е важно да покажеш внимание към детайла и проактивност, начинът, по който изглежда резюмето ти определено прави впечатление. За човек, който всеки ден ще работи в различни онлайн платформи за дигитален маркетинг не би трябвало да е проблем да създаде прегледно CV. Има толкова онлайн инструменти за създаване на CV, които предлагат готови темплейти и само трябва да добавиш своята информация. Така че, нямаш оправдание да изпращаш Europass CV-та :)
А ако се чувстваш ограничен от формата - и в дигиталния маркетинг е почти така :) Но пък какво по-яко да си от тези, които знаят как да постигат максимума от даден формат?

  • Организация

Според проучвания, средното време за първо четене на едно CV е 7 секунди. Е, сега разбираш защо трябва да е подредено и организирано, нали? Подреди позициите си хронологично, за да е ясно как си се развивал във времето. И не забравяй, ако този, който чете иска да се свърже с теб, трябва да намери данните ти за контакт в резюмето ти.
[Pro съвет] Посочвай как си направил клиентите/екипа успешни, или как си добавял стойност. Така даваш жокер “Покани ме на интервю и ме попитай за …” 

  • Снимка 

Ако добавяш снимка, използвай такава, която е подобна на паспортния формат, на която се вижда лицето ти. Колкото и да са свежи и готини хората от агенцията, в която кандидатстваш, въздържай се от снимки от дискотеки, сбирки с приятели и селфита (виждали сме всякакви, затова и посочваме). Така и така преди да те назначат почти навсякъде преглеждат снимките ти в социалните мрежи, така че няма как да не видят, че знаеш и как да се забавляваш :)

  1. Имаш неясна представа за позицията

Когато избереш да кандидатстваш за дадена позиция е важно да си наясно с нея. Може да ти звучи много яко да се занимаваш с дигитален маркетинг, но е важно да знаеш какво точно ще трябва да работиш, за да не се разочароваш след това. Често в Xplora получаваме кандидатури “по принцип” от хора, които имат интерес към дигиталния маркетинг. 

Ако кандидатстваш за позиция за конкретна област на дигиталния маркетинг - контент маркетинг, проджект мениджмънт, пърформанс реклама и т.н. - от нея трябва да става ясно:

  • че разбираш каква е позицията
  • че си посочил релевантните си умения, знания, положени до момента усилия, и ако имаш - релевантен опит.Те може да не са в бизнес среда или в агенция, ако си в началото на кариерата си, но сме сигурни, че има области, в които има какво да покажеш.
     

Ето 4 въпроса, на които трябва да имаш отговори, преди да кандидатстваш за дадена позиция:

  • Какви са изискванията? 
  • Какво точно ще трябва да правиш? 
  • Квалифициран ли си за позицията?
  • Как смяташ да донесеш стойност?
  1. Не си проучил компанията, в която искаш да работиш

Една от най-големите грешки, която можеш да допуснеш още преди да кандидатстваш за работата, е да не си направиш качествено проучване за компанията.Никой няма да се зарадва, ако не знаеш за агенцията, с какво се занимава, в какво е силна. Затова, съветваме те да отделиш поне два, а защо не и пет часа и да намериш отговорите на няколко въпроса:

  • Коя е компанията? 
  • С какъв тип маркетинг се занимава?
  • Кои са клиентите ѝ?
  • Какво ти харесва в компанията?
  • Как ти би допринесъл в нея?
  • Как ще покажеш, че си проучил компанията и си синтезирал релевантната за теб и кандидатурата ти информация?

Ако не си се подготвил за интервюто, значи нямаш усещането, че някой разчита на теб. Разчита да се подготвиш, да изпълниш своя ангажимент и да донесеш стойност по време на интервюто. Това ще ти помогне и по време на интервюто, когато можеш да представиш част от впечатленията си и да покажеш, че знаеш къде се намираш и си направил избора си да кандидатстваш в компанията осъзнато. 

  1. Забравяш комуникацията след интервюто

Тук е важно да отбележим, че процесът по избиране на подходящия кандидат за позицията не продължава само до интервюто. Много често кандидатите (а и доста от някои работодатели) забравят за комуникацията след интервюто. 

Ако са ти изпратили задача, която в последствие поради една или друга причина си разбрал, че няма да успееш да предадеш в зададения срок, тогава е редно да уведомиш хората, които чакат отговор от теб. Това показва, че можеш да поемеш отговорност, дори и в неприятна ситуация. В Xplora има много кандидати и затова ние ползваме задачите като начин кандидатите да ни дадат сигнал за нивото си на интерес и да ни демонстрират уменията си. Има кандидати, които са готови веднага, както и такива, на които програмата налага да помолят за лека отсрочка.

!NB! И като казваме да върнеш отговор, тук е важно, когато изпращаш email да гледаш дали всички хора, които са били включени първоначално в комуникацията остават там. Често кандидатите забравят, че тяхната кандидатура се гледа не от един човек и избират reply вместо reply all опцията. Това може да каже много повече за вниманието ти към детайлите, отколкото написаното в CV-то. Все пак в автобиографиите ни всички се описваме като “космонавти” :)

  1. Не си си направил KISS модел

Ако не си чувал за KISS модела и искаш да си част от екипа ни, със сигурност ще чуваш много за него.  Моделът KISS – запази (keep), подобри (improve), започни (start), спри (stop) може да се ползва за обективна преценка на дадена ситуация и изграждане на рамка за осмисляне и последващи действия. И така, много лесно ще можеш да подобриш представянето си на интервюто, като си отговориш на 4 прости въпроса:

  • Keep - Какво правя добре? (Например “Винаги планирам времето си и не изоставам със зададени срокове ”)
  • Improve - Какво мога да направя по-добре? (Например “Да науча повече за изискванията за позицията”, “Да прегледам и подредя CV-то си”)
  • Start - Какво мога да започна да правя? (Например “Да отделя поне 3 часа и да проуча компанията - какви проекти има, кои са клиентите ѝ, кои неща, които прави ми харесват” )
  • Stop - Какво да спра да правя, за да подобря представянето си? (Например “Да не си гледам телефона по време на интервю”)

Наистина е хубаво да свикнеш с KISS модела и да го попълваш преди и след среща. Не се критикувай, ако има малко неща в Keep, или си сбъркал или пропуснал да направиш нещо. Следващия път ще си по-готов, ще планираш по-добре и ще качиш нивото. Много ползваме този модел в Xplora - ето статията на Жоро за Forbes Bulgaria как ставаме по-добри.

Някои хора са притеснени на интервю. Но ако се замислиш - причината за притеснението им е само една - дали ще са успешни по време на интервюто за работа. Ще си в пъти по-уверен ако направиш предварително KISS и знаеш кои са нещата, които интервюиращия (или интервюиращите - при нас винаги са поне двама) ще постави в K (keep) и кои в I (improve), т.е. даже и да не си били перфектни - ще забележи усилията ти. 

Има доста информация, която трябва да подготвиш преди дори да кандидатстваш за една позиция. Не забравяй и че интервюто не е краят на представянето ти и имаш още какво да покажеш преди подборът да приключи. А преди да си преминал към съветите ни за интервю за работа, ти предлагаме да прочетеш една статия с още 5 въпроса, на които е добре да си отговориш преди да отидеш на интервю за работа.

Ако искаш да гледаш свежи видеа и case-study-та от нас, запиши се за YouTube канала ни :)